Vinkkejä selosteen täyttämiseen
- Olet tutustunut lakiin digitaalisten palveluiden tarjoamisesta eli digipalvelulakiin (306/2019)
- Olet tutustunut saavutettavuusvaatimuksiin
- Organisaatio on tehnyt digipalveluiden saavutettavuusarvioinnin, joko itsenäisesti tai ulkopuolisen asiantuntijan toimesta
- Organisaatio on listannut saavutettavuuspuutteet
- Organisaatio pystyy erittelemään ja viestimään puutteet selosteessa
- Organisaatio on sopinut korjaavia toimenpiteitä saavutettavuuspuutteiden parantamiseksi
- Organisaatio pystyy erittelemään ja viestimään käyttäjälle vaihtoehtoiset tavat saada palvelua
- Organisaatio on päättänyt mitä kautta käyttäjä voi
antaa palautetta saavutettavuuspuutteista
Lue digipalvelulaki tästäAvautuu uuteen ikkunaanAvautuu uuteen ikkunaan
Selosteen voi laittaa verkkosivustolle omana verkkosivuna tai linkittää selosteen verkkosivustolle. Tiedostomuodosta riippumatta organisaation tulee varmistaa, että seloste on saavutettavassa muodossa ja se tukee erilaisen avustavan teknologian käyttöä.
Mobiilisovelluksia koskevan saavutettavuusselosteen on oltava saavutettavassa muodossa esillä mobiilisovellusta tarjoavan palveluntarjoajan verkkosivustolla tai muutoin siten, että seloste on saatavilla mobiilisovellusta ladattaessa.
Verkkopalvelussa oleva ulkopuolisen tahon tuottama sisältö, jota palveluntarjoaja ei rahoita, kehitä tai valvo, ei kuulu digipalvelulain vaatimusten piiriin.
Tämä tarkoittaa esimerkiksi sosiaalisen median sisältöjä tai muita käyttäjien itsensä tuottamia sisältöjä, joita ei voi muokata saavutettavuusvaatimusten mukaisiksi.
Poikkeuksia eivät sen sijaan ole sellaiset sisällöt, jotka palveluntarjoaja on tilannut joltakin ulkopuoliselta kumppanilta. Palveluntarjoajan pitäisi siis varmistaa esimerkiksi tilaustyönä teetettyjen raporttien tai infograafien saavutettavuus.