Kuva: Unsplash

Saavutettavuusvaatimukset koskevat 28.6.2025 alkaen uusia kuluttajille suunnattuja digipalveluita

Digipalvelulain muutokset tuovat saavutettavuusvaatimusten piiriin uusia kuluttajille suunnattuja palveluja. Lain soveltaminen alkaa ensi kesänä. Varmistathan, että tarjoamasi palvelut täyttävät vaatimukset! Kokosimme blogiin mitä vaatimukset ovat, miksi saavutettavuuden huomioiminen on tärkeää ja mitä tukea on tarjolla.

Digipalvelulain muutokset koskettavat laajaa joukkoa erilaisia kaupallisia toimijoita ja palveluntarjoajia jatkossa.  Lain vaatimusten piiriin kuuluvat muutosten myötä kuluttajille suunnatut verkkokaupat, sähkökirjat, osa henkilöliikenteen ja pankkien palveluista sekä audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut ja viestintäpalvelut. Digipalvelulain saavutettavuusvaatimukset ovat tähän asti koskettaneet jo julkista sektoria sekä osaa yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioista.

Digipalvelulaki velvoittaa, että soveltamisalaan kuuluvien digitaalisten palvelujen tulee olla saavutettavuusvaatimusten mukaisia. Digitaalisten palveluiden ja sisältöjen tulee esimerkiksi täyttää eurooppalaisen standardin EN 301 549 mukaiset tekniset vaatimukset. Lisäksi palvelusta pitää löytyä saavutettavuusseloste, joka kertoo käyttäjille, kuinka saavutettava palvelu on. Digitaalisessa palvelussa tulee myös olla kanava saavutettavuuspalautteelle, jossa käyttäjät voivat antaa toimijalle palautetta palvelun tai sisällön saavutettavuudesta.

Digipalvelulain uudet velvoitteet eivät koske mikroyrityksiä, eli yrityksiä, joiden palveluksessa on alle 10 työntekijää ja joiden vuosittainen liikevaihto tai vuosittainen taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa. On kuitenkin suositeltavaa, että myös mikroyritykset tarjoavat palveluitaan saavutettavuusvaatimusten mukaisesti.

Saavutettavuudella laajempaa asiakaskuntaa

Saavutettavuus tarkoittaa, että digitaaliset palvelut ja sisällöt ovat mahdollisimman monen ihmisen käytettävissä, riippumatta heidän mahdollisista rajoitteistaan tai vammoistaan. Digipalveluiden saavutettavuudessa korostuvat tekninen saavutettavuus, helppokäyttöisyys ja ymmärrettävyys.

Saavutettavuus ei ole ainoastaan lainsäädännön noudattamista, vaan se on myös mahdollisuus kehittää palveluitasi asiakaslähtöisemmiksi ja osallistavimmiksi. Huomioimalla saavutettavuusvaatimukset mahdollistat sisällöllesi ja palveluillesi laajemman asiakaskunnan ja yleisön. Saavutettavat sisällöt lisäävät myös asiakastyytyväisyyttä, kun käyttäjät hyödyntävät sisältöjäsi aina uudelleen.

Saavutettavuusvaatimusten toteutuminen parantaa yhdenvertaisuutta ja osallisuutta digitaalisessa maailmassa, jolloin mahdollisimman monella on yhtäläiset mahdollisuudet käyttää digitaalisia sisältöjä.

Tukea saavutettavuusasioissa on saatavilla

Saavutettavuusvalvonnassa valvomme digipalvelulain mukaisten saavutettavuusvaatimusten noudattamista. Annamme myös yleistä ohjausta ja neuvontaa digipalvelulain saavutettavuusvaatimusten sekä muiden velvoitteiden ja oikeuksien toteuttamisesta. Jos sinulla on kysymyksiä tai tarvitset neuvoa saavutettavuuteen liittyen, voit ottaa meihin yhteyttä esimerkiksi sähköpostilla. Yhteystietomme löytyvät täältäAvautuu uuteen ikkunaan. Olemme koonneet Saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolleAvautuu uuteen ikkunaan kattavasti tietoa siitä, mitä sinun tulee ottaa huomioon kehittäessäsi digipalveluistasi saavutettavampia ja entistä käyttäjäystävällisempiä. Digitaalisen oppimisympäristö eOppivan koulutuksenAvautuu uuteen ikkunaan avulla voit täydentää tietojasi saavutettavuudesta ja digipalvelulain velvoitteista. Verkkosivuiltamme löydät myös webinaareja ja videotallenteitaAvautuu uuteen ikkunaan mm. digipalvelulain uusista saavutettavuusvaatimuksista.

Katso myös nämä

Aluehallintovirasto antoi oikeusministeriölle määräyksen saattaa finlex.fi-verkkosivusto saavutettavuusvaatimusten mukaiseksi

Lue edellinen

Saavutettavuusvalvonnan työ yhdenvertaisen digitaalisen yhteiskunnan edistämiseksi jatkuu Traficomissa

Lue seuraava