Seniorin haasteet verkkopalvelun käytössä

Mikä seniorit tekee erityisryhmäksi verkkopalveluiden käytön näkökulmasta? Keitä tähän ryhmään oikein kuuluu? Voiko heitä ottaa jotenkin huomioon? Ja saako heitä edes käyttämään verkkoa, vaikka kaikki palvelut heille suunniteltaisiinkin? 

Senioreita (65-vuotiaita ja yli sen) on Suomessa Tilastokeskuksen mukaan 22% koko väestöstä. Tähän joukkoon kuuluu ihmisiä paristakin eri sukupolvesta, senioreista ei todellakaan voida puhua yhtenä yhtenäisenä joukkona.

Osa heistä on ollut mukana kehittämässä verkkosivuja koko niiden olemassaolon ajan, toiset taas ovat käyttäneet verkkopalveluita aina kun niitä on ollut olemassa. Osaamista porukasta löytyy valtavasti.

Tilastot kuitenkin kertovat, että mitä iäkkäämmistä ihmisistä puhutaan, sitä useammat eivät ole ikinä koskeneetkaan tietotekniikkaan. Tämäkään määrä ei ole pieni.

Pitääkö meidän vaan unohtaa ne, jotka eivät digistä piittaa? No ei. Selvitysten mukaan heistäkin voisimme saada ison osan mukaan asioimaan sähköisesti. Itsestään se ei kuitenkaan tapahdu.

Uuteen maailmaan tarvitaan saattaja – jonkun pitää olla apuna ja opastamassa. Eivätkä palvelut saa aiheuttaa sellaista oloa jatkuvasti, että käyttäjä on tyhmä. Helpommin sanottu kuin tehty.

Yksinkertaisuus on valttia verkkopalveluissa – myös senioreille

Isoja haasteita senioreille ovat pienet tekstit, hankalat värikontrastit sekä liialliset härpäkkeet verkkosivuilla. Kun ympärillä on valtavasti erilaisia elementtejä, on tottumattomana netin käyttäjänä hankala löytää tarvitsemaansa. Varsinkin, jos palvelussa on värillinen tausta ja teksti on valkoisella. Musta teksti vaalealla pohjalla on tyypillisesti paras ja helpoin.

Jos et ole ihan varma värivalinnoistasi, kysy joltain seniorilta. Parikymppinen testaaja ei ole sama asia kuin kahdeksankymppinen testaaja.

Vilkkuvat ja välkkyvät elementit sivuilla alkavat onneksi olla historiaa. Sen sijaan meillä verkkopalvelun julkaisijoilla tuntuu tällä hetkellä olevan vaikea rajata aiheita. Kuvittelemme, että ihan kaikki täytyy kertoa joka paikassa. Se ei kuitenkaan yleensä hyödytä sivuilla kävijää, päin vastoin.

Mitä vähemmän ja tiiviimmin, sen parempi – paitsi yhteystietojen osalta. Monet toimijat ovat karsineet pois puhelinnumeron, ja sitä moni seniori juuri kaipaisi!

Seniorit ovat loppupeleissä aika samanlaisia verkkopalveluiden käyttäjiä kuin kaikki muutkin. Jotkut heistä ovat kovinkin taitavia sähköisten palveluiden kanssa, ja toisille ne tuottavat suuria haasteita.

Kun palveluita maltetaan ajatella aloittelevien käyttäjien näkökulmasta, niistä tulee yleensä yksinkertaisempia ja selkeämpiä, mikä taas palvelee kaikkia. Yksinkertainen on tässäkin kaunista.

Lähteet:
Tilastokeskus, Väestörakenne 31.12.2018
Tilastokeskus, Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö
Valli ry, Ikäteknologiakeskus selvitti: Iäkkäillä neljä tapaa suhtautua digilaitteiden käyttöön
VTKL, SeniorSurf: Senioreille suunnatut opastuspaikat valtakunnallisesti

Kirjoittaja

Tiina Etelämäki

Kirjoittaja on ikäihmisten tietotekniikkayhdistys ENTER ry:n toiminnanjohtaja. Yhdistykseen kuuluu kolme työntekijää, 180 vapaaehtoista digitukea antavaa senioria sekä runsaasti muita senioreita, jotka haluavat pysyä digissä mukana.

ENTER ry:n sivut

Katso myös nämä

Saavutettavuus lunastaa yhdenvertaisuuden vero.fi-palvelussa

Lue edellinen

Satasairaalassa selkokielellä ja saavutettavasti

Lue seuraava