Valikko

Saavutettavuusvaatimukset koskevat postialalla toimivan julkisen yrityksen digitaalisia palveluja siltä osin kuin ne liittyvät postilain mukaiseen yleispalveluun

Aluehallintoviraston logo
Aluehallintovirastossa käsiteltävänä olleessa kanteluasiassa oli kyse postialan palvelua tarjoavan tahon digitaalisessa palvelussa julkaistavista saapumisilmoituksista, jotka eivät kantelijan käsityksen mukaan olleet saavutettavia. Keskeiseksi kysymykseksi asian käsittelyssä nousi esiin se, miltä osin digipalvelulakia sovelletaan postialan palvelua harjoittavan tahon digitaalisiin palveluihin. Kantelija on lisäksi lähettänyt palveluntarjoajalle saavutettavuuspalautetta, mutta palveluntarjoaja ei ole reagoinut palautteeseen.

Saavutettavuusvaatimukset tulee huomioida, vaikka se edellyttäisi korjauksia valmisohjelmistoon

Aluehallintoviraston logo
Kantelu koski viranomaisen digitaalisessa palvelussa olevia pdf-tiedostoja, jotka eivät täyttäneet digipalvelussa säädettyjä saavutettavuusvaatimuksia. Saavutettavuuspuutteet estävät esimerkiksi ruudunlukijaa käyttävää henkilöä käyttämään palvelua itsenäisesti. Kyseinen digitaalinen palvelu ja palvelussa olevat pdf-tiedostot ovat keskeisiä palvelun käyttäjien omien etujen, oikeuksien ja velvollisuuksien toteuttamiseksi.

Julkis­oikeudellisen lai­toksen tulee soveltaa digi­palvelu­lakia

Aluehallintoviraston logo
Aluehallintovirasto sai nimettömän ilmoituksen yhtiön verkkosivuston saavutettavuuspuutteista. Yhtiö oli katsonut, ettei se kuulu digipalvelulain soveltamisalaan, koska se ei hoida julkista hallintotehtävää. Asiaa selvittäessä kuitenkin ilmeni, että osakeyhtiö oli julkisoikeudellinen laitos, joka kuuluu digipalvelulain piiriin.

Saavutettavuus­puutteita ei voi jättää korjaamatta

Aluehallintoviraston logo
Kantelun mukaan digipalvelulain soveltamisalaan kuuluvan yhtiön mobiilisovelluksessa ruudunlukuohjelmaa käyttävä henkilö ei voi lippua ostaessaan valita matkalipun istuma- tai makuupaikan tyyppiä. Sen sijaan järjestelmä arpoo paikan. Tällöin ruudunlukuohjelman käyttäjä voi muuttaa istumapaikan tyyppiä vasta ostettuaan lipun. Ostohetkellä ruudunlukuohjelman käyttäjä ei tiedä valitun istumapaikan vaikutusta lipun hintaan.

Kaupungin varmis­tet­tava vammaisille henkilöille suunnatun digitaalisen palvelun saavu­tet­tavuus

Aluehallintoviraston logo
Kaksi aluehallintovirastoon tullutta kantelua koskivat vammaisille henkilöille suunnatun kuljetuspalvelun tilaussivustoa ja -sovellusta. Kuljetuspalvelusta vastaa kaupunki. Kanteluiden mukaan kuljetusten tilaussivusto on täysin saavuttamaton esimerkiksi ruudunlukuohjelman käyttäjälle. Lisäksi tilaussivustolta puuttuu saavutettavuusseloste. Kanteluissa tuotiin esiin, että myös mobiilisovellus on saavuttamaton.

Kohtuutonta rasitetta voi perustella vain kattavalla kokonaisarviolla

Aluehallintoviraston logo
Kantelu koski valtion viranomaisen digitaalista palvelua, joka on tarkoitettu pientyönantajille kuten pienyrityksille, kotitalouksille, seuroille ja yhdistyksille. Asiaa selvitettäessä osoittautui, että käytännössä lähes koko palvelu on ei-saavutettava eikä täytä digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksia.

Korkeakoulun opinto­hallinta­järjestel­män on oltava saavutettavuus­vaatimusten mukainen

Aluehallintoviraston logo
Kantelu koski korkeakoulun opintohallintajärjestelmää. Kantelun mukaan opintohallintajärjestelmässä on vakavia saavutettavuuspuutteita, joista osa on ajoitettu korjattavaksi vasta vuonna 2023. Saavutettavuuspuutteet tekevät järjestelmän käytön tällä hetkellä näkövammaiselle henkilölle lähes mahdottomaksi. Järjestelmän merkitys opiskelussa on keskeinen ja se tullaan ottamaan entistä laajempaan käyttöön vuonna 2021.