Etusivu: Saavutettavuusvaatimukset
Etusivu: Saavutettavuusvaatimukset
Valikko

Käsiteltävänä olleessa kanteluasiassa oli kyse viranomaisen sähköiseen asiointiin tarjoaman verkkosivustona toteutetun turvasähköpostipalvelun saavutettavuudesta. Palvelusta puuttui saavutettavuusseloste ja saavutettavuuspalautekanava.

Asian kuvaaminen

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomissa käsiteltävänä olleessa kanteluasiassa oli kyse viranomaisen sähköiseen asiointiin tarjoaman verkkosivustona toteutetun turvasähköpostipalvelun saavutettavuudesta. Palvelusta puuttui saavutettavuusseloste ja saavutettavuuspalautekanava.

Asian ratkaisu

Asian ratkaisussa Traficom kiinnitti kantelun kohteena olleen palveluntarjoajan huomiota digipalvelulain 9 §:ssä säädettyihin saavutettavuusselostetta ja 10 §:ssä säädettyihin saavutettavuuspalautekanavaa koskeviin vaatimuksiin. Traficom kehotti palveluntarjoajaa ryhtymään viipymättä toimenpiteisiin palvelun saavutettavuuden arvioimiseksi ja saavutettavuusselosteen lisäämiseksi palveluun saavutettavuuspalautekanavaa koskevine tietoineen.

Ratkaisun perusteet

Palvelusta puuttui saavutettavuusseloste ja saavutettavuuspalautekanava. Palveluntarjoaja kertoi selvityksessään ryhtyvänsä toimenpiteisiin saavutettavuusselosteen ja palautekanavan lisäämiseksi palveluun vuoden 2025 loppuun mennessä.

Traficom totesi, että palveluntarjoajalla on velvollisuus ylläpitää palvelua koskevaa saavutettavuusselostetta, jossa tulee kertoa digipalvelulain 9 §:ssä säädetyt tiedot. Selosteella tulee olla selvitys siitä, miten palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset. Selosteella tulee kertoa, mitkä palveluntarjoajan digitaalisen palvelun sisällön osat eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia ja tarvittaessa eriteltävä palvelussa olevat saavutettavuuspuutteet. 

Lisäksi Traficom totesi, että saavutettavuusselosteen keskeisenä tarkoituksena on antaa digitaalisen palvelun käyttäjille ajantasainen kuva palvelun saavutettavuudesta ja muista palvelun saavutettavuuteen liittyvistä seikoista. Selosteen laatimista ei tule pitää kertaluontoisena toimenpiteenä, vaan selostetta on ylläpidettävä sen mukaan, miten digitaalisen palvelun sisällöt muuttuvat ja minkälainen vaikutus muutoksilla on saavutettavuusvaatimusten täyttymiseen.

Traficom totesi, että palveluntarjoajan tulee tehdä palvelulleen saavutettavuusarviointi, jotta se voi varmistua saavutettavuusselosteen paikkansapitävyydestä. Palveluntarjoaja voi tehdä arvioinnin itse tai hankkia sen ulkopuoliselta toimijalta. Traficom korosti, että palveluntarjoajan on varmistuttava digitaalisen palvelunsa sisältöjen ja palvelun osien saavutettavuusvaatimusten mukaisuudesta, minkä toteaminen edellyttää palvelun riittävää arviointia. Huomioitavaa on, että arviointi tulee tehdä riittävällä laajuudella, jotta sivuston saavutettavuuden tilasta saadaan luotettava tieto.

Lisäksi Traficom totesi saaneensa tietoonsa, että kantelun kohteena ollut turvasähköpostipalvelu voi sisältää saavutettavuuspuutteita. Traficom saattoi tämän palveluntarjoajan tietoon ja kehotti palveluntarjoajaa ryhtymään toimenpiteisiin oman turvasähköpostipalvelunsa saavutettavuuden arvioimiseksi ja tarvittaessa puutteiden korjaamiseksi.

Lisäksi Traficom totesi, että palvelua koskevan saavutettavuusselosteen on sisällettävä palveluntarjoajan sähköinen yhteystieto, johon palvelun käyttäjä voi lähettää saavutettavuuspalautteet. Digipalvelulain mukaan jokaisella on oikeus lähettää palautetta saavutettavuusselosteesta ilmenevään palveluntarjoajan sähköiseen yhteystietoon digitaalisessa palvelussa havaitsemistaan saavutettavuusvaatimusten poikkeamista. Traficom korosti, että saavutettavuuspalautteen antamisessa on kyse palvelun käyttäjien oikeuksista.

Keskeinen lainsäädäntö

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) 1–3 §, 7–12 §

Päivitetty