Lakiin digitaalisten palvelujen tarjoamisesta eli digipalvelulakiin on tehty muutoksia, jotka tuovat lain saavutettavuusvaatimusten piiriin uusia palveluja ja toimijoita. Lakiin on myös lisätty joitakin palvelukohtaisia lisävaatimuksia näille lain piiriin tuleville palveluille.
Muutokset digipalvelulakiin tulevat tuotteiden ja palvelujen esteettömyysvaatimuksia koskevasta EU:n esteettömyysdirektiivistä, jonka täytäntöönpanoa koskeva kansallinen lainsäädäntö tuli voimaan 1.2.2023. Muutokset edistävät ihmisten yhdenvertaisuutta digitalisoituvassa yhteiskunnassa.
Tällä sivulla on tietoa siitä, mitkä uudet palvelut tulevat digipalvelulain saavutettavuusvaatimusten piiriin ja millaiset vaatimukset ja velvoitteet koskevat näitä palveluja ja niiden tarjoajia. Palvelujen pitää olla digipalvelulain saavutettavuusvaatimusten mukaisia siirtymäajan jälkeen, 28.6.2025 lähtien. Palveluntarjoajien kannattaa ottaa uudet vaatimukset huomioon hyvissä ajoin.
Digipalvelulain piiriin tulevat uudet palvelut
Digipalvelulain piiriin tulevat seuraavat kuluttajille tarkoitetut palvelut: verkkokaupat, sähkökirjat, osa henkilöliikenteen ja pankkien palveluista sekä audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut ja viestintäpalvelut.
Kuluttajalla tarkoitetaan henkilöä, ei organisaatiota, joka hankkii palvelun tai tuotteen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin elinkeinotoimintaansa varten.
Laki ei velvoita mikroyrityksiä. Mikroyrityksellä tarkoitetaan yrityksiä, joiden palveluksessa on alle 10 työntekijää ja joiden vuosittainen liikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa tai joiden vuosittainen taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa. Mikroyrityksiä kuitenkin kannustetaan tarjoamaan palvelunsa saavutettavuusvaatimusten mukaisesti, vaikka vaatimuksia ei sovelleta niihin.
Digipalvelulakia sovelletaan seuraaviin uusiin palveluihin 28.6.2025 lähtien.
Digipalvelulain uudet vaatimukset ja velvoitteet
Edellä mainittujen digipalvelulain piiriin tulevien palvelujen pitää täyttää yleiset saavutettavuusvaatimukset ja velvoitteet, joista säädetään digipalvelulaissa. Näistä vaatimuksista kerrotaan Digipalvelulain vaatimukset -sivulla. (Ulkoinen linkki)
Digipalvelulakiin on myös lisätty uusia velvoitteita ja palvelukohtaisia lisävaatimuksia, jotka koskevat vain uusia lain piiriin tulevia palveluja. Näiden palvelujen tulee täyttää sekä edellä mainitut yleiset saavutettavuusvaatimukset että palvelukohtaiset lisävaatimukset ja saavutettavuusselosteeseen liittyvät lisävelvoitteet 28.6.2025 lähtien. Palvelukohtaisista lisävaatimuksista on säädetty tarkemmin valtioneuvoston asetuksessa (linkki asetukseen) (Ulkoinen linkki). Seuraavassa on tietoa uusista palvelukohtaisista lisävaatimuksista ja saavutettavuusselosteeseen liittyvistä lisävelvoitteista.
Saavutettavuusselosteeseen liittyvät lisävelvoitteet
Digipalvelulain soveltamisalaan kuuluvissa palveluissa tulee olla saavutettavuusseloste, jossa kuvataan palvelun saavutettavuuden tila. Uusien lain soveltamisalaan tulevien palvelujen saavutettavuusselosteeseen pitää yleisen kuvauksen lisäksi sisältyä seuraavat tiedot:
- Palveluntarjoajan on annettava tietoa palvelun käyttöön tarvittavasta tuotteesta.
- Jos digitaalisen palvelun käyttäminen edellyttää toimiakseen tuotetta palveluntarjoajan on annettava saavutettavuusselosteella tietoa myös siitä, miten kyseinen tuote liittyy digitaaliseen palveluun, millaiset esteettömyysominaisuudet sillä on ja miten se toimii yhdessä apuvälineiden ja muiden palvelun käyttöä avustavien järjestelyjen kanssa.
- Palveluntarjoajan on annettava tieto palvelukohtaisten lisävaatimusten toteutumisesta.
- Palveluntarjoajan on julkaistava saavutettavuusselosteella kuvaus myös siitä, miten palvelussa on huomioitu kyseistä palvelua koskevat palvelukohtaiset lisävaatimukset.
Tietoa saavutettavuusselosteesta -sivulla (Ulkoinen linkki) on lisää tietoa selosteesta ja sen tekemisestä. Saavutettavuusvalvonta on tehnyt selosteen laatimisen avuksi työkalun, joka päivitetään digipalvelulain muutoksia vastaavaksi, ennen kuin uusien saavuttavuusvaatimusten soveltaminen alkaa.
Käyttäjien oikeusturva ja saavutettavuusvaatimusten valvonta
Digitaalisten palvelujen käyttäjillä on samat oikeudet kokonaisuudessaan digipalvelulain saavutettavuusvaatimusten osalta. Eli myös lain piiriin tulevien uusien palvelujen ja lisävaatimusten osalta käyttäjällä on oikeus tehdä saavutettavuusselvityspyyntöjä ja -kanteluja. Käyttäjän oikeuksista voit lukea lisää Käyttäjän oikeudet -sivulta. (Ulkoinen linkki)
Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista myös uusien lain piiriin tulevien digitaalisten palvelujen ja niitä koskevien lisävaatimusten osalta. Lisää tietoa valvontaviranomaisen tehtävistä löydät täältä: Valvontaviranomaisen tehtävät – Saavutettavuusvaatimukset (Ulkoinen linkki)
Digipalvelulain muutosten siirtymäaika
Uusien digipalvelulain soveltamisalaan tulevien palvelujen pitää olla saavutettavuusvaatimusten ja palvelukohtaisten lisävaatimusten mukaisia siirtymäajan jälkeen eli 28.6.2025 lähtien.
Kuitenkin jos uutta digipalvelulain soveltamisalaan tulevaa palvelua koskeva palvelusopimus on tehty ennen siirtymäajan päättymistä 28.6.2025, sopimusta voidaan jatkaa entisenlaisena, kunnes sopimuksen voimassaolo päättyy. Sopimusta ei kuitenkaan voi jatkaa entisenlaisena pidempään kuin viisi vuotta siirtymäajan päättymisestä.
Tämä tarkoittaa myös, että 28.6.2025 alkaen ei enää sallita uusi palvelusopimuksia sellaisten palvelujen osalta, jotka eivät ole digipalvelulain saavutettavuusvaatimusten ja palvelukohtaisten lisä-vaatimusten mukaisia.
Digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksia ja lisävaatimuksia ei sovelleta:
- digitaalisten palvelujen sisältöihin, jotka on arkistoitu ennen 28.6.2025.
- valmiiksi tallennettuun aikasidonnaiseen mediaan, joka on julkaistu ennen 28.6.2025.
- digitaalisissa palveluissa oleviin toimisto-ohjelmien tiedostoihin, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025.
Mitä tehdä, jos saavutettavuusvaatimuksia ei pysty toteuttamaan?
Poikkeaminen saavutettavuusvaatimuksista
Palveluntarjoaja voi poiketa digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksista, jos se tekemänsä saavutettavuusarvioinnin perusteella pystyy osoittamaan, että saavutettavuusvaatimusten noudattaminen aiheuttaa sen digitaaliselle palvelulle kohtuuttoman rasitteen tai sellaisen muutoksen, jonka seurauksena palvelun perusluonne muuttuisi perustavanlaatuisesti. Tietoa kohtuuttomasta rasitteesta on Tietoa saavutettavuusselosteesta -sivulla (Ulkoinen linkki).
Kohtuuttoman rasitteen arvioinnissa tulee ottaa huomioon seuraavat seikat:
- Saavutettavuusvaatimusten noudattamisen kustannukset suhteessa toiminta- ja pääoma-kustannuksiin.
- Saavutettavuusvaatimusten noudattamisen nettokustannukset suhteessa nettoliikevaihtoon.
- Kustannusten suhde hyötyyn. Tätä arvioitaessa on otettava erityisesti huomioon vammaisten ihmisten tarpeet käyttää palvelua.
Palveluntarjoajan on tehtävä kohtuutonta rasitetta koskeva arviointi aina uudestaan, kun digitaalista palvelua muutetaan, kun valvova viranomainen pyytää sitä tai vähintään viiden vuoden välein. Tehty arviointi on dokumentoitava. Dokumentointi on lisäksi säilytettävä viiden vuoden ajan siitä, kun palveluntarjoaja on tarjonnut digitaalista palvelua.
Saavutettavuusvaatimuksista tai palvelukohtaisista lisävaatimuksista ei kuitenkaan voi poiketa kohtuuttoman rasitteen perusteella, jos palveluntarjoaja saa rahoitusta, joka on myönnetty saavutettavuuden parantamiseen, ja tämä rahoitus tulee ulkopuolista julkisista tai yksityisistä lähteistä, ei palveluntarjoajan omista varoista.
Saavutettavuuspuutteista ilmoittaminen
Jos digitaalinen palvelu ei täytä saavutettavuusvaatimuksia, palveluntarjoajan on ilmoitettava valvontaviranomaiselle, millaisia puutteita vaatimusten noudattamisessa on ja miten puutteet tullaan korjaamaan.
Saavutettavuusvalvonta julkaisee myöhemmin tarkemmat ohjeet, miten saavutettavuuspuutteista ilmoitetaan.
Hyödyllisiä linkkejä
Saavutettavuus ja digipalvelulain vaatimukset – eOppiva (Ulkoinen linkki)
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (Ulkoinen linkki)