Digitaalisten palvelujen uusia esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimuksia sovelletaan 28.6.2025 alkaen. Palvelujen tarjoajien on tärkeä huomioida lakiin perustuva velvollisuutensa ilmoittaa valvontaviranomaiselle, jos palvelu ei täytä sille asetettuja esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimuksia tai jos toimija vetoaa poikkeamisperusteisiin.
Digitaalisten palvelujen osalta velvoitteet koskevat seuraavia kuluttajille suunnattuja palveluja (pl. mikroyritykset):
- verkkokaupat
- sähkökirjat ja sähkökirjojen palvelut
- osa henkilöliikenteen ja pankkien palveluista
- audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut
- viestintäpalvelut
Toimijoiden tulee tehdä Traficomille ilmoitus kahdessa tilanteessa:
- Jos palvelu ei täytä esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimuksia, koska vaatimusten noudattaminen aiheuttaisi toimijalle kohtuuttoman rasitteen tai palvelun perusluonteelle perustavanlaatuisen muutoksen. Tällöin toimija vetoaa poikkeamisperusteeseen ja tekee asiasta ilmoituksen Traficomille.
- Jos palvelu ei täytä esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimuksia. Tällöin toimijan täytyy ilmoittaa Traficomille puutteista ja korjaavista toimenpiteistä palvelun saattamiseksi vaatimustenmukaiseksi.
Palveluja koskevia esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimuksia tai ilmoitusvelvollisuuksia ei sovelleta mikroyrityksiin.
Mikroyrityksellä tarkoitetaan yritystä, jonka:
palveluksessa on alle 10 työntekijää
ja
- jonka vuosittainen liikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa tai jonka vuosittainen taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa.
Vaikka vaatimuksia ei sovelleta mikroyrityksiin, Traficom kannustaa niitäkin tarjoamaan palvelujaan esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimusten mukaisesti.
Traficom alkaa vastaanottamaan digitaalisten palvelujen esteettömyyttä ja saavutettavuutta koskevia puute- ja poikkeamisilmoituksia lain soveltamisen alkaessa 28.6.2025. Avaamme tätä varten sivuillemme ilmoituslomakkeen.