Meny

Lagar och standarder

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster förpliktar den offentliga sektorn och vissa av organisationerna inom den privata och tredje sektorn att följa tillgänglighetskraven. Det här avsnittet innehåller information om lagkraven samt om vilken typ av aktörer som berörs av lagen. Dessutom finns här information om övrig lagstiftning som styr beaktandet av webbtillgängligheten.

Vem omfattas av tillgänglighetskraven?

I och med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster är olika aktörer, i första hand myndigheter, skyldiga att se till att deras webbplatser och mobilapplikationer uppfyller kraven på tillgänglighet. Förutom myndigheter gäller tillgänglighetskraven också offentligrättsliga inrättningar och en del organisationer. Tillgänglighetskraven kan också gälla vissa aktörers webbplatser och mobilapplikationer om aktören får specialunderstöd. Dessutom omfattas också en del av privata sektorn av tillgänglighetskraven.

Vilka tjänster och innehåll gäller lagen?

Lagkraven berör i en mycket stor utsträckning innehållet och funktionerna på webbplatser och i mobilapplikationer. Lagen berör i bred skala olika webbplatser och applikationer – även sådana som primärt är avsedda för sakkunniga.

Ändringar i lagen om digitala tjänster

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster har ändrats och i och med det kommer lagens tillgänglighetskrav att börja gälla nya tjänster och aktörer. Dessutom ska de nya tjänsterna som börjar omfattas av lagen uppfylla vissa kompletterande krav.

Om WCAG-riktlinjerna

WCAG, det vill säga Web Content Accessibility Guidelines, är en anvisning som har utvecklats och som upprätthålls av organisationen World Wide Web Consortium (W3C). Den utgör grunden för många länders lagstiftning om webbtillgänglighet.

WCAG 2.1 Kraven i lagen

WCAG är en förkortning av orden Web Content Accessibility Guidelines, som på svenska heter Riktlinjer för tillgängligt webbinnehåll.

Instruktionsfilmer om WCAG-kriterierna

I den här videoserien går Kehitysvammaliittos sakkunniga, tillgänglighetsexpert Tapio Haanperä och planerare Raisa Rintamäki igenom de centrala riktlinjerna för tillgängligt webbinnehåll (på finska med textning på svenska). De ger också exempel på hur man kan uppfylla tillgänglighetskraven.

Tillsynsmyndighetens uppgifter

Tillgänglighetstillsyn arbetar för att digitala tjänster ska vara tillgängliga för alla användare på lika villkor. Vårt mål är att öka medvetenheten om och främja den digitala tillgängligheten i Finland.

Styrningsbrev från enheten för tillgänglighetstillsyn om publicering av inspelade direktsändningar samt om oproportionell börda

Regionförvaltningsverket har i sitt övervaknings- och vägledningsarbete som baserar sig på lagen om digitala tjänster upptäckt att många tjänsteleverantörer som publicerar videoinspelningar av direktsändningar på sin webbplats eller i en tjänst för innehållsdelning raderar inspelningen senast 14 dagar efter direktsändningen eller efter det att inspelningen publicerades.

Rapport om tillsynen 2020-2021

Regionförvaltningsverket (RFV) i Södra Finland har slutfört tillsynsprogrammet för tillgänglighetstillsynen åren 2020–2021. Nedan finns den rapport om tillsynens resultat och metoder som RFV har lämnat till Europeiska kommissionen. Rapporten beskriver också närmare enhetens verksamhet i övrigt.

Övergångstider

Bestämmelserna i lagen om digitala tjänster som trädde i kraft 2019 tillämpas redan i stor utsträckning på informationsinnehållet i de digitala tjänster som lagen gäller.

Om tillgänglighetsutlåtandet

Varje organisation som omfattas av tillgänglighetskraven ska på sin webbplats publicera ett tillgänglighetsutlåtande som beskriver hur tillgängliga organisationens webbplatser och mobilapplikationer är och vilket innehåll som eventuellt inte är tillgängligt.