Meny

Användares rättigheter

Enligt lagen har var och en rätt att ge respons på tillgängligheten och påtala bristande tillgänglighet på en webbplats eller i en mobilapplikation. Påtala bristen direkt för den som ansvarar för webbplatsen eller mobilapplikationen.

Lämna en tillgänglighetsklagan eller be om en utredning

På den här sidan kan du lämna ett klagomål till Transport- och kommunikationsverket Traficom om en digital tjänst som inte uppfyller tillgänglighetskraven enligt lagen om digitala tjänster eller om en tjänsteleverantör som inte uppfyller kraven och skyldigheterna enligt 3 eller 3 a kap. i lagen om digitala tjänster.

Dina rättigheter i lättläst version

Enligt lagen har du rätt att ge respons på webbplatsers eller mobilapplikationers tillgänglighet. Du har alltså rätt att säga till om du tycker att en webbplats eller en mobilapplikation inte är tillgänglig. En tillgänglig webbplats eller mobilapplikation ska vara lätt att hitta, lätt att förstå och lätt att använda. Den som ansvarar för webbplatsen eller mobilapplikationen måste se till att den är tillgänglig.