Meny

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster har ändrats och i och med det kommer lagens tillgänglighetskrav att börja gälla nya tjänster och aktörer. Dessutom ska de nya tjänsterna som börjar omfattas av lagen uppfylla vissa kompletterande krav.

Bakgrunden till lagändringarna är EU:s tillgänglighetsdirektiv om tillgänglighetskrav för produkter och tjänster. Den nationella lagstiftningen som genomför direktivet trädde i kraft den 1 februari 2023. Ändringarna bidrar till ökad jämlikhet i det digitala samhället.

Den här sidan innehåller information om vilka nya tjänster som börjar omfattas av lagens krav på tillgänglighet och vilka krav och skyldigheter som ställs på tjänsterna och tjänsteleverantörerna. Tjänsterna måste uppfylla lagens tillgänglighetskrav efter en övergångsperiod, från och med den 28 juni 2025. Tjänsteleverantörerna bör ta de nya kraven i beaktande i god tid.

Nya tjänster som omfattas av lagen om digitala tjänster

Lagen börjar gälla följande tjänster som riktar sig till konsumenter: webbutiker, e-böcker, en del av persontrafikens och bankernas tjänster, tjänster som ger åtkomst till audiovisuellt innehåll samt kommunikationstjänster.

Med konsument avses en person, inte en organisation, som skaffar en tjänst eller produkt huvudsakligen för något annat ändamål än för den näringsverksamhet som hen idkar.

Lagen förpliktar inte mikroföretag. Med mikroföretag avses företag som har mindre än 10 anställda och en årsomsättning på högst 2 miljoner euro eller en årlig balansomslutning på högst 2 miljoner euro. Mikroföretagen uppmuntras dock erbjuda sina tjänster i enlighet med tillgänglighetskraven, trots att kraven inte gäller dem.

Lagen om digitala tjänster tillämpas på följande nya tjänster från och med den 28 juni 2025

Nya krav och skyldigheter enligt lagen om digitala tjänster

Ovan nämnda tjänster som börjar omfattas av lagen ska uppfylla de allmänna tillgänglighetskrav och skyldigheter som anges i lagen. Information om kraven finns på webbsidan Lagar och standarder (Extern länk).

Till lagen har också lagts till nya skyldigheter och kompletterande krav som endast berör de nya tjänsterna som lagen börjar gälla. De här tjänsterna ska från och med den 28 juni 2025 uppfylla både de ovan nämnda allmänna tillgänglighetskraven och de tjänstespecifika kompletterande kraven samt tilläggskraven som gäller tillgänglighetsutlåtandet. Bestämmelser om de kompletterande kraven för vissa digitala tjänster finns i statsrådets förordning (länk till förordningen (Extern länk)). Härnäst följer information om de kompletterande kraven för vissa tjänster och de tilläggskrav som gäller för tillgänglighetsutlåtandet.

Tilläggskrav som gäller tillgänglighetsutlåtandet

De tjänster som lagen om digitala tjänster tillämpas på ska ha ett tillgänglighetsutlåtande som beskriver tjänstens tillgänglighetsstatus. Tillgänglighetsutlåtandet om de nya tjänsterna som börjar omfattas av lagen ska innehålla en allmän beskrivning samt följande uppgifter:

  • Tjänsteleverantören ska ge information om en produkt som behövs för användningen av tjänsten
    • Om det krävs en produkt för att det ska gå att använda en digital tjänst ska tjänsteleverantören i tillgänglighetsutlåtandet också ge information om hur produkten hänför sig till den digitala tjänsten, vilka tillgänglighetsegenskaper produkten har och hur den fungerar tillsammans med hjälpmedel och andra arrangemang som stöder användningen av tjänsten.
  • Tjänsteleverantören ska ge information om hur de tjänstespecifika kompletterande kraven uppfylls
    • Tillgänglighetsutlåtandet ska också beskriva hur tjänsten i fråga beaktar de kompletterande krav som gäller för den.

På sidan Om tillgänglighetsutlåtandet (Extern länk) finns mer information om utlåtandet och dess innehåll. Enheten för tillgänglighetstillsyn har utvecklat ett verktyg som hjälp för utformningen av tillgänglighetsutlåtandet. Innan de nya tillgänglighetskraven börjar tillämpas kommer verktyget att uppdateras så att det motsvarar lagändringarna.

Användarnas rättsskydd och övervakningen av hur tillgänglighetskraven uppfylls

Användarna av digitala tjänster har samma rättigheter när det gäller tillgänglighetskraven enligt lagen. Användarna har alltså rätt att lämna in klagomål och begäran om utredning av tillgängligheten också för de nya tjänster som lagen gäller samt de kompletterande kraven. Du kan läsa mer om användarnas rättigheter på sidan Dina rättigheter (Extern länk).

Regionförvaltningsverket i Södra Finland övervakar att även de nya digitala tjänster som lagen tillämpas på uppfyller tillgänglighetskraven och de kompletterande kraven. Du hittar mer information om tillsynsmyndighetens uppgifter här (Extern länk).

Övergångsperiod för lagändringarna

De nya tjänsterna som börjar omfattas av lagen om digitala tjänster ska uppfylla tillgänglighetskraven och de kompletterande kraven efter en övergångsperiod från och med den 28 juni 2025.

Om tjänsteavtalet för en tjänst som lagen tillämpas på har ingåtts före övergångsperiodens slut 28 juni 2025 kan avtalet fortsätta oförändrat under den tid det är i kraft. Avtalet kan dock inte fortsätta oförändrat längre än fem år efter övergångsperiodens slut.

Det här innebär också att från och med den 28 juni 2025 tillåts inte nya tjänsteavtal för tjänster som inte uppfyller tillgänglighetskraven eller de tjänstespecifika kompletterande kraven.

Tillgänglighetskraven och de kompletterande kraven tillämpas inte på

  • digitala tjänsters innehåll som har arkiverats före 28.6.2025.
  • redan sparad tidsberoende media som publicerats före 28.6.2025.
  • filer som har skapats med kontorsprogram och som har publicerats i den digitala tjänsten före 28.6.2025.

Vad ska man göra om man inte kan uppfylla tillgänglighetskraven?

Avvikelse från de tjänstespecifika kompletterande kraven

Tjänsteleverantören kan avvika från tillgänglighetskraven enligt lagen om digitala tjänster om den på basis av en tillgänglighetsbedömning kan visa att iakttagandet av kraven skulle medföra en oproportionell börda för den digitala tjänsten. Information om oproportionell börda finns på sidan Om tillgänglighetsutlåtandet (Extern länk).

Tjänsteleverantören kan avvika från de tjänstespecifika kompletterande kraven om iakttagandet av kraven medför en oproportionell börda för tjänsteleverantörens digitala tjänst eller om iakttagandet av kraven skulle ändra tjänstens grundläggande karaktär fundamentalt.

Vid bedömning av oproportionell börda i fråga om de kompletterande kraven bör följande omständigheter beaktas:

  1. Kostnaderna för att uppfylla tillgänglighetskraven i förhållande till drifts- och kapitalutgifterna
  2. Förhållandet mellan nettokostnaderna för att uppfylla tillgänglighetskraven och nettoomsättningen
  3. Förhållandet mellan kostnader och nytta. När det här bedöms ska särskild hänsyn tas till de behov att använda tjänsten som personer med funktionsnedsättning har.

Tjänsteleverantören måste alltid göra en ny bedömning när den digitala tjänsten ändras, på begäran av tillsynsmyndigheten eller minst vart femte år. Bedömningen ska dokumenteras. Den dokumenterade bedömningen ska också bevaras i fem år från det att leverantören tillhandahållit den digitala tjänsten.

Det går dock inte att avvika från tillgänglighetskraven eller de tjänstespecifika kompletterande kraven om tjänsteleverantören får finansiering som har beviljats för att förbättra tillgängligheten och finansieringen kommer från utomstående offentliga eller privata källor, inte från tjänsteleverantörens egna medel.

Anmälan om tillgänglighetsbriste

Om en digital tjänst inte uppfyller tillgänglighetskraven ska tjänsteleverantören underrätta tillsynsmyndigheten om på vilket sätt kraven inte uppfylls och hur bristerna kommer att åtgärdas.

Enheten för tillgänglighetstillsyn publicerar närmare instruktioner för anmälan om tillgänglighetsbrister senare.

Nyttiga länkar

Digital tillgänglighet och kraven i lagen om digitala tjänster – eOppiva (Extern länk)

Lag om tillhandahållande av digitala tjänsterÖppnas i ett nytt fönster (Extern länk)

Statsrådets förordning om tillgänglighetskrav för vissa digitala tjänsterÖppnas i ett nytt fönster (Extern länk)

Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/882 om tillgänglighetskrav för produkter och tjänster (tillgänglighetsdirektivet) (Extern länk)

Uppdaterad