Om en webbplats eller mobilapplikation, alltså en app i din smarttelefon inte är tillgänglig så har du rätt att ge respons åt den som ansvarar för webbplatsen eller appen. Du kan också kontakta Traficom. Här kan du läsa mera om vilken sorts tillgänglighet det handlar om och vilka saker du kan ge respons på.
Vad menar man med tillgänglighet när det gäller digitala tjänster?
Tillgänglighet när det gäller digitala tjänster betyder att en webbplats eller en mobilapplikation ska vara lätta att använda och fungera för alla, också för dem som behöver hjälpmedel.
Videor som finns på webbplatser ska ha textning för dem som inte kan lyssna på det som sägs. Om en person inte kan läsa så ska det gå höra på innehållet med skärmläsare. Tillgänglighet för digitala tjänster betyder alltså teknisk tillgänglighet.
Det står i Finlands lag att en del webbplatser och mobilapplikationer, alltså appar måste vara tekniskt tillgängliga. I lagen står också att människor får ge respons, alltså berätta om webbplatsen eller appen inte är tekniskt tillgängliga.
Vilka webbplatser och mobilapplikationer måste vara tillgängliga?
Lagen om webbtillgänglighet gäller alla myndigheter. Till exempel FPA, polisen, kommunerna och välfärdsområdena är myndigheter. Deras webbplatser och appar måste vara tekniskt tillgängliga.
Lagen gäller också till exempel banker, försäkringsbolag och en del av postens tjänster. Dessutom gäller lagen många organisationer.
Lagen gäller också en del tjänster för konsumenter. En konsument är en person som använder eller köper något. Exempel på tjänster som ska vara tillgängliga är:
- nätbutiker
- e-böcker
- vissa transporttjänster för persontrafik (till exempel bussbolags och tågbolags appar och elektroniska biljetter)
- en del av bankernas tjänster (till exempel konsumtionskredit)
- användargränssnitt i vissa strömningstjänster. Det betyder att till exempel om du vill använda tjänsten Yle Arenan ska det gå att använda webbplatsen eller appen också om du har en synnedsättning eller behöver andra hjälpmedel.
Det finns mera information på sidan Vem omfattas av tillgänglighetskraven? (sidan är inte lättläst) (Extern länk)
Vilka saker kan jag ge respons om?
Du kan ge respons om det finns problem med den tekniska tillgängligheten med webbplatsen eller appen som gör att du inte kan sköta ditt ärende. Problemet kan till exempel vara att det inte går att fylla i en blankett eller att en video är utan textning.
Du kan ge respons, alltså berätta vad som inte fungerar, och be att den som erbjuder tjänsten fixar problemet. Om det inte går att fylla i en blankett kan du be om att få fylla i en pappersblankett eller ringa i stället.
Hur ger jag respons?
Ge respons direkt till den som har ansvar för webbtjänsten eller appen.
På webbplatsen eller i mobilapplikationen ska det finnas ett tillgänglighetsutlåtande. Det är ett ställe i appen eller på webbplatsen där det står hur tillgänglig tjänsten är och hur man ska meddela om den tekniska tillgängligheten inte fungerar. Ofta kan du ge respons via e-post eller fylla i en elektronisk blankett.
Om du meddelar dina kontaktuppgifter, alltså till exempel ditt namn och din e-postadress så ska du få svar inom två veckor. Du kan också ge respons anonymt, alltså utan att berätta vad du heter. Då behöver den som ansvarar för tjänsten inte svara dig, men hen måste ändå beakta din respons.
Vad ska man göra om problemet inte ordnas upp fastän man har gett respons?
Om du inte får svar på din respons, eller om du inte är nöjd med svaret kan du kontakta Transport- och kommunikationsverket Traficom. Du kan göra en tillgänglighetsklagan eller be om en utredning.
Traficom övervakar att webbplatser och mobilapplikationer är tillgängliga. Du kan kontakta Traficom om:
- du märker att det finns problem med den tekniska tillgängligheten på en webbplats eller i en app
- den som har ansvar för en webbplats eller mobilapplikation inte följer lagen om digital tillgänglighet
- om du inte får svar på din respons inom 2 veckor
- om det inte går att ge respons om tillgängligheten till den som ansvarar för webbplatsen eller appen
- om du inte har fått sköta ditt ärende på något sätt som passar dig fastän du har bett om det. Du kan till exempel ha bett om att få informationen på papper, eller att sköta ditt ärende genom att ringa.
Vi på Traficom berättar hur du ska göra. Traficom kan kontakta den som ansvarar för webbplatsen eller appen och säga att de måste ordna det som inte fungerar.
Lämna en tillgänglighetsklagan eller be om en utredning (sidan är inte lättläst) (Extern länk)
Att anmäla till Traficom om tillgänglighetsbrister
Om du märker att det finns problem med tillgängligheten med en digital tjänst som inte är en webbplats eller en mobilapplikation så kan du göra en anmälan till Traficom om tillgänglighetsbrister.
Sådana tjänster är till exempel elektroniska kommunikationstjänster (telefonsamtal), och smart-tv-applikationer som man kan använda för att se på strömningstjänster med, till exempel Netflix eller Ruutu.
Om du märker att den tekniska tillgängligheten inte fungerar i en sådan här digital tjänst kan du anmäla det till Traficom. Du kan berätta om bristerna med en blankett som finns på Traficoms webbplats.
Kontaktblankett: Kundservice för digital tillgänglighet (Extern länk)
Se infografik: Dina rättigheter som användare av webbplatser och mobilapplikationer här: