Meny

På den här sidan kan du lämna ett klagomål till Transport- och kommunikationsverket Traficom om en digital tjänst som inte uppfyller tillgänglighetskraven enligt lagen om digitala tjänster eller om en tjänsteleverantör som inte uppfyller kraven och skyldigheterna enligt 3 eller 3 a kap. i lagen om digitala tjänster. Du kan också lämna ett klagomål anonymt.

Det är bra att alltid först kontakta tjänsteleverantör, eftersom det är snabbaste sättet att rätta till bristen. Behandlingen av ett klagomål tar mycket längare.

På den här sidan kan du också be Traficom utreda saken

  • om tjänsteleverantör inte har tillhandahållit innehållet i ett format som passar dig, trots att du har bett om det
  • om tjänsteleverantör inte har besvarat din respons på tillgängligheten inom två veckor.

Observera att digitala tjänsteavbrott eller andra tekniska fel inte är brister vad gäller tillgänglighetskraven i lagen om digitala tjänster. I dessa situationer är det lämpligt att kontakta tjänsteleverantören direkt.

Du kan lämna ett klagomål eller be om en utredning med det här formuläret, per e-post eller per brev. Du hittar Traficoms kontaktuppgifter i slutet av det här formuläret.

Du kan också lämna in en fritt formulerad anmälan på följande sätt:

Per e-post till adressen

tillganglighet(at)traficom.fi  

Vi rekommenderar att du använder skyddad e-post. Du kan skicka skyddad e-post via den här länken (Extern länk)

Med brev till adressen

Transport- och kommunikationsverket Traficom 

Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet 

PB 320
00059 TRAFICOM

www.tillganglighetskrav.fi (Extern länk)

tillganglighet(at)traficom.fi  

telefonnummer växeln 029 534 5000