På den här sidan kan du lämna ett klagomål till regionförvaltningsverket om en webbplats eller mobilapplikation som inte uppfyller tillgänglighetskraven enligt lagen om digitala tjänster.
Det är bra att alltid först kontakta den som har publicerat webbplatsen eller mobilapplikationen, eftersom det är snabbaste sättet att rätta till bristen. Behandlingen av ett klagomål tar mycket längare.
På den här sidan kan du också be Traficom utreda saken
- om den som har publicerat webbplatsen eller mobilapplikationen inte har tillhandahållit innehållet i ett format som passar dig, trots att du har bett om det
- om den som har publicerat webbplatsen eller mobilapplikationen inte har besvarat din respons på tillgängligheten inom två veckor.
Du kan lämna ett klagomål eller be om en utredning med det här formuläret, per e-post eller per brev. Du hittar Traficoms kontaktuppgifter i slutet av det här formuläret.
Du kan också lämna in en fritt formulerad anmälan på följande sätt:
Per e-post till adressen
Vi rekommenderar att du använder skyddad e-post. Du kan skicka skyddad e-post via den här länken (Extern länk).
Med brev till adressen
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
PB 320
00059 TRAFICOM
www.tillganglighetskrav.fi (Extern länk)
telefonnummer växeln 029 534 5000