Förstasidan: Tillgänglighetskrav
Förstasidan: Tillgänglighetskrav
Meny

Användares rättigheter

Enligt lagen har var och en rätt att ge respons på tillgängligheten och påtala bristande tillgänglighet på en webbplats eller i en mobilapplikation. Påtala bristen direkt för den som ansvarar för webbplatsen eller mobilapplikationen.

Lämna en tillgänglighetsklagan eller be om en utredning

På den här sidan kan du lämna ett klagomål till Transport- och kommunikationsverket Traficom om en digital tjänst som inte uppfyller tillgänglighetskraven enligt lagen om digitala tjänster eller om en tjänsteleverantör som inte uppfyller kraven och skyldigheterna enligt 3 eller 3 a kap. i lagen om digitala tjänster.

Lättläst om dina rättigheter

Om en webbplats eller mobilapplikation, alltså en app i din smarttelefon inte är tillgänglig så har du rätt att ge respons åt den som ansvarar för webbplatsen eller appen. Du kan också kontakta Traficom. Här kan du läsa mera om vilken sorts tillgänglighet det handlar om och vilka saker du kan ge respons på.

Andvändares rättigheter på teckenspråk

Enligt lagen har var och en rätt att ge respons på tillgängligheten och påtala bristande tillgänglighet på en webbplats eller i en mobilapplikation. Påtala bristen direkt för den som ansvarar för webbplatsen eller mobilapplikationen.